Nasza Loteria NaM - pasek na kartach artykułów

Mgła paraliżuje polskie lotniska. Katowice znalazły na nią sposób

Redakcja
archiwum MM
Trwają pracę nad instalacją nowoczesnego systemu nawigacyjnego oraz urządzeniami do monitorowania warunków atmosferycznych. Ma on rozwiązać problemy lądujących samolotów.

Słaba widoczność na polskich lotniskach, w ostatnim czasie uniemożliwiała lądowanie samolot. Rejsy musiały być przekierowywane do sąsiednich, mniej zamglonych portów.

Problemy, które wynikały z powody mgły, skłoniły miasto do podjęcia prac nas instalacją nowoczesnego systemu, który umożliwi samolotom lądowanie przy jeszcze niższych niż aktualnie minimach operacyjnych.

Zobacz inne wiadomości MMSilesia

W Pyrzowicach, przy ograniczonej widoczności, samoloty wspiera radiowy system nawigacyjny ILS. Górnośląskie Towarzystwo Lotnicze S.A. - GTL S.A., postanowiła wyposażyć port w system operacyjny II kategorii oraz świetlne pomoce nawigacyjne drogi startowej i dróg kołowania.

- Gęste mgły występują w Katowice Airport rzadziej niż w innych portach m.in. ze względu na ukształtowanie terenu. Jest bowiem najwyżej położonym lotniskiem w kraju - 303 m n.p.m., dla porównania port Balice położony jest 241 m n.p.m., a lotnisko Chopina 110 m n.p.m. Prawdopodobnie niewielka liczba dni mglistych w roku była jednym z powodów budowy lotniska akurat w Pyrzowicach - mówi Cezary Orzech, rzecznik GTL S.A.

Zdarza się jednak, że i nad naszym portem pułap chmur jest niski. Żeby jeszcze bardziej poprawić możliwości operacyjne w sytuacjach ograniczonej widzialności i niskiej podstawy chmur nowa droga startowa będzie umożliwiała lądowania z wykorzystaniem II kategorii operacji lotniczych, więc będą się mogły one odbywać w dwukrotnie gorszych warunkach atmosferycznych niż obecnie - dodaje

Nowy system nawigacyjny oraz urządzenia do monitorowania warunków atmosferycznych Meteo i Ice Alert

Aktualnie, w porcie Pyrzowice, system ILS kategorii I umożliwia lądowanie przy widzialności nie mniejszej niż 800 metrów, bądź takiej, która wzdłuż drogi startowej nie jest mniejsza niż 550 metrów oraz wysokość decyzji - kontaktu wzrokowego pilota z powierzchnią terenu lub świetlnymi pomocami nawigacyjnymi, na poziomie nie mniejszym niż 65 metrów. System ILS II kategorii pozwoli na lądowanie przy 30m wysokości decyzji pilota oraz widzialności pasa startowego nie mniejszej niż 300 metrów.

- Nowy system nawigacji docenią zarówno podróżni jak i linie lotnicze. Jego montaż oznacza większą pewność, że lecąc do Pyrzowic ich samoloty nie zostaną z powodu mgły przekierowane na sąsiednie lotniska, tylko wylądują u nas – dodaje Cezary Orzech.

Dodatkowo powstaną urządzenia do monitorowania warunków atmosferycznych Meteo i Ice Alert.

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Jak działają oszuści - fałszywe SMS "od najbliższych"

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na slaskie.naszemiasto.pl Nasze Miasto