Nasza Loteria NaM - pasek na kartach artykułów

Kolejka gondolowa na Szyndzielnię świętuje 70. urodziny. Zobaczcie archiwalne ZDJĘCIA

JAK
Kolejka linowa na Szyndzielnię jest jedną z wizytówek Bielska-Białej. Co roku tysiące turystów korzystają z charakterystycznych żółtych gondoli, by wjechać na popularną w Beskidzie Śląskim górę. Krótko mówiąc: być nad Białą i nie skorzystać z tej atrakcji to grzech. Warto wiedzieć, że w tym roku kolejka obchodzi - uwaga - swoje 70 urodziny! Tak, tak została uruchomiona 21 grudnia 1953 roku i była pierwszą po II wojnie światowej koleją linową w Polsce i pierwszą koleją gondolową, nie kabinową. ZOBACZCIE GALERIĘ ARCHIWALNYCH ZDJĘĆ!

Kolejka na Szyndzielnię atrakcją Bielska-Białej

- Na szczyt Szyndzielni prowadzi nowoczesna kolej linowa o długości 1810 m, będąca jedną z największych atrakcji Bielska-Białej. Przejazd żółtymi, przeszklonymi gondolami dostarcza niezapomnianych wrażeń. Wagony wspinają się stromo na Szyndzielnię, na początku trasy wciskając się między szczytem Kołowrotu, a wzniesieniami Dębowca i Cubernioka. Jadąc możemy cały czas podziwiać przepiękną panoramę Bielska-Białej - informuje Kolej Linowa Szyndzielnia.

I faktycznie tak jest: kolejka w ciągu godziny może wywieźć do góry 750 turystów. Podróż jednym z 32 wagoników trwa około 6 minut. W tym czasie pasażerowie pokonują różnię poziomów górnej i dolnej stacji wynoszącą 449,13 metrów Wyjeżdżając na Szyndzielnię można wejść na wieżę widokową, zajrzeć do schroniska górskiego lub ruszyć w dalszą trasą. Można też - jak robią zwłaszcza rodzice z małymi dziećmi, których w ostatnim czasie przybywa - po krótkim pobycie na szczycie zjechać wagonikiem w dół.

Krótka historia kolejki na Szyndzielnię

- Historia kolei linowej na Szyndzielnię zaczyna się 21 grudnia 1953 r. – to wtedy kolej przewiozła swoich pierwszych pasażerów. W tym dniu na szczyt wjechało koleją ponad 2 tys. osób - dodaje KL Szyndzielnia.

Warto wiedzieć, że kolej gondolowa na Szyndzielnię jest pierwszą po II wojnie światowej koleją linową w Polsce i pierwszą koleją gondolową, nie kabinową. Jej budowa rozpoczęła się w 1950 roku. Austriacka firma Bruder Girak zamontowała kolejkę z wagonikami tzw. pierwszej generacji. Była to jednoodcinkowa kolej dwulinowa z wagonami wyprzęganymi w ruchu okrężnym. Dolna stacja kolei była stacją napinającą dla lin nośnych i napędowej, górna zaś była kotwiczną dla tych lin. Mechanizm napędowy znajdował się na górnej stacji, stąd konieczna była tam stała obecność pracownika kolei.

Później austriackie wagoniki zastąpiły wagoniki polskiej produkcji - z PZL Mielec. W 1994 roku kolejka na Szyndzielnię stanęła, by przejść największą zmianę. Ta modernizacja trwała od 1 lipca 1994 do 30 czerwca 1995.

- To było duże wydarzenie - przyznawał przed kilkoma laty w rozmowie z DZ Wiesław Gębala, kierownik kolejki linowej na Szyndzielnię, olimpijczyk z Innsbrucka. - Wymieniono wszystkie podpory, a to jedna z największych prac. Powstał też nowy peron przy dolnej stacji oraz nowa stacja na górze - dodawał.

Na przestrzeni 21 lat kolejka miała kilka awarii, ale wszystkie skończyły się dobrze. Jedna, z pozoru drobna, dotyczyła napędu łożyskowania koła głównego. Dwie kolejne - głównej przekładni napędowej. Było to lutym 2005 i w maju 2007. Wówczas kolejka stanęła. W 2005 konieczna była nawet ewakuacja uwięzionych w wagonikach turystów. W 2007 w sukurs przyszedł napęd awaryjny.

Wagoniki wygodniejsze i bardziej przeszklone

Kolejną gruntowną modernizację kolejka przeszła w latach 2016-2017. Generalny wykonawca, czyli firma Doppelmayr wymienił m.in. napęd kolei, koła transportujące, przekładnie, system sterowania, linę oraz gondole. Nowe wagony są nie tylko bardziej przeszklone od poprzednich, ale także wygodniejsze i dostosowane do wjazdu wózkami dla dzieci oraz wózkami z osobami niepełnosprawnymi. Wszystkie gondole wyposażone są w kosze na narty i uchwyty do przewozu rowerów.

Po renowacji kolej jest w stanie przewieźć do 750 osób na godzinę przy maksymalnej prędkości pięciu metrów na sekundę.

Ceny biletów za przejazd kolejką na Szyndzielnię

Normalny w jedną stronę kosztuje 31 zł, w obie strony 40 zł.
Ulgowy (dla posiadaczy Karty Dużej Rodziny, dzieci powyżej 4 lat, młodzieży szkolna, studenci do 26 lat, opiekunowie grup szkolnych, inwalidzi I grupy i ich opiekunowie, seniorzy pow. 65 lat) w jedną stronę 25 zł, w obie strony 31 zł.
Normalny dla rowerzysty - wjazd jednej osoby wraz z rowerem - 38 zł
Ulgowy dla rowerzysty - wjazd jednej osoby wraz z rowerem - 31 zł
Normalny dla posiadaczy karty Rodzina Plus w jedną stronę - 25 zł, w obie strony -31 zł
Ulgowy dla posiadaczy karty Rodzina Plus w jedną stronę - 20 zł, w obie strony - 25 zł

Godziny otwarcia

  • w poniedziałek od godz. 10.00 do 17.30
  • od wtorku do niedzieli (także w święta) od godz. 9.00 do 17.30.
  • 24 grudnia kolej kursuje od 9.00 do 15.00
  • 1 stycznia kolej kursuje od 10.00 do 17.30

Kolej nie kursuje w pierwszy dzień Świąt Bożego Narodzenia, Wielkanoc (niedziela) oraz 1 listopada.

Od września do kwietnia kolej kursuje do 17.30, a w pozostałych miesiącach do 19.30

Godziny odjazdów przy niskiej frekwencji:

  • poniedziałki: 10.00, 10.30, 11.00, 11.30, 12.00, 12.30, 13.00, 13.30, 14.00, 14.30, 15.00, 15.30, 16.00, 16.30, 17.00, 17.30, 18.00, 18.30, 19.00, 19.30
  • pozostałe dni: 9.00, 9.30, 10.00, 10..30, 11.00, 11.30, 12.00, 12.30, 13.00, 13.30, 14.00, 14.30, 15.00, 15.30, 16.00, 16.30, 17.00, 17.30, 18.00, 18.30, 19.00, 19.30.

Dla grup powyżej 21 osób – ruch ciągły.

Źródło:www.kolej-szyndzielnia.pl

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Jak globalne ocieplenie zmienia wakacyjne trendy?

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera

Materiał oryginalny: Kolejka gondolowa na Szyndzielnię świętuje 70. urodziny. Zobaczcie archiwalne ZDJĘCIA - Bielsko-Biała Nasze Miasto

Wróć na kozy.naszemiasto.pl Nasze Miasto