Nasza Loteria NaM - pasek na kartach artykułów

Kiedy wreszcie rozpocznie się budowa tzw. obejścia Węgierskiej Górki?

Jacek Drost
Jacek Drost
Lipiec 2017. Protest mieszkańców Węgierskiej Górki domagających się budowy obwodnicy
Lipiec 2017. Protest mieszkańców Węgierskiej Górki domagających się budowy obwodnicy arc
Opóźnia się rozpoczęcie budowy odcinka drogi ekspresowej S1 , tzw. obejścia Węgierskiej Górki, które ma usprawnić ruch z Bielska-Białej przez Żywiec do Zwardonia i dalej na Słowację.

Kolejne miesiące mijają, a budowa 8,5-kilometrowego odcinka drogi ekspresowej S1, tzw. obejścia Węgierskiej Górki, nadal się nie rozpoczęła - pisaliśmy na łamach DZ w kwietniu tego roku. I przypomnieliśmy słowa ministra infrastruktury Andrzeja Adamczyka, który w styczniu 2018 r. podczas wizyty w Starostwie Powiatowym w Żywcu podpisał w blasku fleszy z ministrem transportu i budownictwa Słowacji Árpádem Érsekiem memorandum w sprawie tworzenia oraz ulepszania kolejnych połączeń transportowych między Polską a Słowacją.

- To ważny dzień dla Żywiecczyzny, bo dzisiaj kierujemy do przetargu obwodnicę Węgierskiej Górki w ciągu drogi krajowej nr 1 - powiedział wówczas minister Adamczyk.

Od tamtego czasu minęło ponad półtora roku, a roboty drogowe nawet nie ruszyły z miejsca.

- Trwa procedura wyłaniania wykonawcy - poinformował nas Marek Prusak, rzecznik prasowy katowickiego Oddziału Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad w Katowicach. Dodał także, że przetarg znalazł się pod lupą prezesa Urzędu Zamówień Publicznych.

W październiku ub. roku przetarg na wykonanie obejścia wygrała włoska firma Toto. Ale niedługo później został unieważniony, bo trzech wykonawców (konsorcjum Salini, Mir-bud i China Railway) odwołało się do Krajowej Izby Odwoławczej, która nakazała ponownie rozpatrzyć oferty, ale już bez udziału Toto i Salini. Z kolei China Railway i Polbud Pomorze odwołały się do sądu na decyzję KIO.

W maju 2019 r. w drugim podejściu do rozstrzygnięcia przetargu wygrało konsorcjum firm Mirbud S.A., Przedsiębiorstwo Budowy Dróg i Mostów Kobylarnia S.A. i Prywatna Spółka Akcyjna Zrzeszenie Budowlane Inter-budmontaż z Ukrainy. Wykonawca zaoferował wykonanie inwestycji za 1,37 mld zł w ciągu 34 miesięcy. Krótko po tym konsorcjum firm - Przedsiębiorstwo Usług Technicznych Intercor i Stecol Corporation z Chin - odwołało się do KIO, które wykluczyło z przetargu Maribud. Firma odwołała się do sądu, który w połowie września przyznał jej rację.

Czy to przyśpieszy inwestycję? Z ostatniego zaktualizowanego Programu Budowy Dróg Krajowych wynika, że umowa z wykonawcą zostanie podpisana 30 listopada, a prace powinny zakończyć się 31 października. Czy tak się stanie?

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Dziennik Zachodni / Wielki Piątek

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na zywiec.naszemiasto.pl Nasze Miasto